صفـات مؤمنـان

ساخت وبلاگ
نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید    ( 1217 )                                                                  آدرس این وبلاگ در تلگرام :   َ         https://telegram.me/adabvaerfan سوره 27 : نمــل ( مکّی ـ 93 آیه دارد ـ جزء  نوزدهم ـ صفحه 377 )   ( قسمت ششـــم )  «( تـاوان عمـــر )»  ( جزء نوردهم صفحه 378 آیه 17   ) بسم الله الرحمن الرحیم  وَ حُشِرَ لِسُلَیْمَانَ جُنُودُهُ مِنَ الْجِنِّ وَالْإِنْسِ وَالطَّیْرِ فَهُمْ یُوزَعُونَ    ترجمه لفظی آیه شریفه : و براى سلیمان سپاهیانش از جن و انس و پرندگان جمع ‏آورى شدند و [براى رژه] دسته دسته گردیدند  نگاهی ادبی و عرفانی به آیه شریفه : در خبر است که سلیمان با سپاهش ، بر مرکب باد همی رفت ! مردی را دید که به کشاورزی مشغول ، و به سلیمان و سپاه او از پریان و آدمیان و مرغان ، نگریست و در شگفت شد و گفت : پادشاهیِ بزرگی به سلیمان داده شده ! بــــــــاد این سخن را به گوش سلیمان رسانید ، هماندم سلیمـــــان از مرکب باد نزد آن مـــــرد آمـــــد ، و گفت : سخن از تو شنیدم ، و آمدم به تو بگویم : یک سپـــــاسگـــــــزاری که خداوند از مومن قبول کند ؛ به مراتب از مُلک و مملکت آل داوود بهتر و بالاتـــــر است ! آن مرد گفت : خداونــــــــد تو را از همّ و غمّ دور کند ؛ که مــــــرا از همّ و غمّ رهــــــــایی دادی ! حکایتی دیگر از سلیمان و زارع نقل شده صفـات مؤمنـان...
ما را در سایت صفـات مؤمنـان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 1sarcheshmeadaberfanf بازدید : 87 تاريخ : جمعه 20 بهمن 1396 ساعت: 1:21

نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید    ( 1218 )                                                                آدرس این وبلاگ در تلگرام :   َ         https://telegram.me/adabvaerfan سوره 27 : نمــل ( مکّی ـ 93 آیه دارد ـ جزء  نوزدهم ـ صفحه 377 )    ( قسمت هفتـــم ) «( حُسنِ سیـاسـت )»  ( جزء نوردهم صفحه 378 آیه 18 ) بسم الله الرحمن الرحیم  حَتَّى إِذَا أَتَوْا عَلَى وَادِ النَّمْلِ قَالَتْ نَمْلَةٌ یَا أَیُّهَاالنَّمْلُ ادْخُلُوا مَسَاکِنَکُمْ لَا یَحْطِمَنَّکُمْ سُلَیْمَانُوَجُنُودُهُ وَهُمْ لَا یَشْعُرُونَ    ترجمه لفظی آیه شریفه : تا آنگاه که به وادى مورچگان رسیدند مورچه‏ اى [به زبان خویش] گفت اىمورچگان به خانه ‏هایتان داخل شوید مبادا سلیمان و سپاهیانش ندیده وندانسته شما را پایمال کنند  نگاهی ادبی و عرفانی به آیه شریفه : چون سلیمان به وادی نمل رسید ؛ باد سخن مورچه را از مسافت دور به گوش وی رسانید ؛ که گفت : ای مورچگان ؛ به جاهای خود درآیید ، سلیمان را سخن پادشاه مورچگان ،  و حسن سیاست وی بر رعیت را خوش آمد ؛ آن گاه فرمان داد تا پادشاه مورچگان را به نزد وی آورند ؛ او را دید مانند زاهدان جامه ی سیاه پوشیده ؛ و به سان چاکران ، کمر به میان بسته ! پرسید که آن سخن را از کجا گفتی ؟ و خُرد کردن شما به ما کجا رسیده ، شما در بیابان و ما در هوا ! و نیز دانسته ای که من پیغمبرم ؟ و با صفـات مؤمنـان...
ما را در سایت صفـات مؤمنـان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 1sarcheshmeadaberfanf بازدید : 74 تاريخ : جمعه 20 بهمن 1396 ساعت: 1:21

نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید         ( 1219 )                                                               آدرس این وبلاگ در تلگرام :   َ         https://telegram.me/adabvaerfan سوره 27 : نمــل ( مکّی ـ 93 آیه دارد ـ جزء  نوزدهم ـ صفحه 377 )        ( قسمت هشتـــم ) «( کارِ پیغمبــران )»   ( جزء نوردهم صفحه 378 آیات 20 و 21 ) بسم الله الرحمن الرحیم  20 ـ وَ تَفَقَّدَ الطَّیْرَ فَقَالَ مَا لِیَ لَا أَرَى الْهُدْهُدَ أَمْ کَانَ مِنَ الْغَائِبِینَ 21 ـ لَأُعَذِّبَنَّهُ عَذَابًا شَدِیدًا أَوْ لَأَذْبَحَنَّهُ أَوْ لَیَأْتِیَنِّی بِسُلْطَانٍ مُبِینٍ    ترجمه لفظی آیه شریفه : 20 ـ و جویاى [حال] پرندگان شد و گفت مرا چه شده است که هدهد را نمى ‏بینم یا شاید از غایبان است 21 ـ قطعا او را به عذابى سخت عذاب مى ‏کنم یا سرش را مى برم مگر آنکه دلیلى روشن براى من بیاورد  نگاهی ادبی و عرفانی به آیه شریفه : وَ تَفَقَّدَ الطَّیْرَ... این آیت دلیل بر بیداری و هشیاری سلیمان ، در امر مُلک داری و پادشاهی است ، که هیچ کاری و هیچ حالی ، از حال رعیت بر او پوشیده نمی ماند ، حتی از غیبت مرغی ! که کوچکترینِ مرغان است ! و این تنبّه و آگاهی عظیم است ، پادشاهان جهان را در امر تیمار رعیت ، و شفقت بردن بر ایشان ، و بازجستن ضعیفان ، و رعایت حال آنان ! [ مخصوصا زمامداران حکومتهای کشورهای اسلامی خاص صفـات مؤمنـان...
ما را در سایت صفـات مؤمنـان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 1sarcheshmeadaberfanf بازدید : 74 تاريخ : جمعه 20 بهمن 1396 ساعت: 1:21

نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید         ( 1219 )                                                               آدرس این وبلاگ در تلگرام :   َ         https://telegram.me/adabvaerfan سوره 27 : نمــل ( مکّی ـ 93 آیه دارد ـ جزء  نوزدهم ـ صفحه 377 )        ( قسمت هشتـــم ) «( سیـره ی انبیــاء )»   ( جزء نوردهم صفحه 378 آیات 20 و 21 ) بسم الله الرحمن الرحیم  20 ـ وَ تَفَقَّدَ الطَّیْرَ فَقَالَ مَا لِیَ لَا أَرَى الْهُدْهُدَ أَمْ کَانَ مِنَ الْغَائِبِینَ 21 ـ لَأُعَذِّبَنَّهُ عَذَابًا شَدِیدًا أَوْ لَأَذْبَحَنَّهُ أَوْ لَیَأْتِیَنِّی بِسُلْطَانٍ مُبِینٍ    ترجمه لفظی آیه شریفه : 20 ـ و جویاى [حال] پرندگان شد و گفت مرا چه شده است که هدهد را نمى ‏بینم یا شاید از غایبان است 21 ـ قطعا او را به عذابى سخت عذاب مى ‏کنم یا سرش را مى برم مگر آنکه دلیلى روشن براى من بیاورد  نگاهی ادبی و عرفانی به آیه شریفه : وَ تَفَقَّدَ الطَّیْرَ... این آیت دلیل بر بیداری و هشیاری سلیمان ، در امر مُلک داری و پادشاهی است ، که هیچ کاری و هیچ حالی ، از حال رعیت بر او پوشیده نمی ماند ، حتی از غیبت مرغی ! که کوچکترینِ مرغان است ! و این تنبّه و آگاهی عظیم است ، پادشاهان جهان را در امر تیمار رعیت ، و شفقت بردن بر ایشان ، و بازجستن ضعیفان ، و رعایت حال آنان ! [ مخصوصا زمامداران حکومتهای کشورهای اسلامی خا صفـات مؤمنـان...
ما را در سایت صفـات مؤمنـان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 1sarcheshmeadaberfanf بازدید : 56 تاريخ : جمعه 20 بهمن 1396 ساعت: 1:21

نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید      ( 1216 )                                                                 آدرس این وبلاگ در تلگرام :   َ         https://telegram.me/adabvaerfan سوره 27 : نمــل ( مکّی ـ 93 آیه دارد ـ جزء  نوزدهم ـ صفحه 377 ) ( قسمت پنجـــم )    ( جزء نوردهم صفحه 378آیه 15   ) بسم الله الرحمن الرحیم  وَ لَقَدْ آتَیْنَا دَاوُودَ وَ سُلَیْمَانَ عِلْمًا وَ قَالَا الْحَمْدُلِلَّهِ الَّذِی فَضَّلَنَا عَلَى کَثِیرٍ مِنْ عِبَادِهِ الْمُؤْمِنِینَ    ترجمه لفظی آیه شریفه : و به راستى به داوود و سلیمان دانشى عطا کردیم و آن دو گفتند ستایش خدایى را که ما را بر بسیارى از بندگان باایمانش برترى داده است  نگاهی ادبی و عرفانی به آیه شریفه :   درجه ی اول علمِ ؛ علم حقیقت است ؛ و درجه دوم ؛ عیــن حقیقت است ؛ و نهایتـا ؛ حق حقیقت است ! علم حقیقت عبارت از معرفت حــــــق است ؛ و عین حقیقت عبارت از وجــــود است ؛ و حق حقیقت عبارت از فناست ! معرفت ؛ شناخت است ؛ وجود ؛ یافت است ؛ و از شناخت تا یافت ؛ هــــزار وادی در پیش است ! طایفه ای از عارفان که یافت می جویند ؛ به شناخت فرو نمی آیند ! باید به اینهـــــــا گفت : ای بیچـــــاره ؛ تو را یافتِ او چون بوَد ؟ که در شناختِ او عاجـــــزی ؟ از جنیــــد پرسیدند ؛ یافتِ او چون بُوَد ؟ او از جا برخاست و جــــــواب نداد ! یعنی که ؛ صفـات مؤمنـان...
ما را در سایت صفـات مؤمنـان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 1sarcheshmeadaberfanf بازدید : 57 تاريخ : يکشنبه 8 بهمن 1396 ساعت: 3:09

نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید    ( 1212 )                                                                 آدرس این وبلاگ در تلگرام :   َ         https://telegram.me/adabvaerfan سوره 27 : نمــل ( مکّی ـ 93 آیه دارد ـ جزء  نوزدهم ـ صفحه 377 ) ( قسمت اوّل ) «( شـواهـد شـریعـت )»   ( جزء نوردهم صفحه 376 آیه 214 ) بسم الله الرحمن الرحیم  طس تِلْکَ آیَاتُ الْقُرْآنِ وَکِتَابٍ مُبِینٍ    ترجمه لفظی آیه شریفه :   طا سین این است آیات قرآن و [آیات] کتابى روشنگر  نگاهی ادبی و عرفانی به آیه شریفه :   الله نام خداونـدی است که آیــات او دلائــل توحیــد است و رایــات او نشــان های تفـریــد اشارات او شواهد شریعت است و بشارات او علامات حقیقت مصنوعات ؛ نشان قـدرت اوست و مخلوقـات ؛ بیـان حکمت او موجـودات ؛ بر وجـود او برهـان ، بدون زیــادت و نقصــان هرچه در وَهم تو آید که وی آنست ! نه آنست، بلکه خالـق آن است. ای جوانمــرد ؛ بدان که کار خـدا  بنا بر بی نیـــازی است و تقصیـر بنـده بنـا بر ضعـف و بیچـارگی است! او ضعیفـان و بیچـارگان را دوست دارد. 1 ـ طس ... طـــاء اشــاره به طهــارت قـــدس خــداونــد و سین اشاره به سنای عـــزّ و جـــلال او است ، و خـداونــد به طهارت قـدس خود و به سنای عــزت و جـلال خـود ســوگـنـد یـاد میکـنـد کـه هــرکس به من امید رحمت دارد نومیدش نکنم ، و هرکس به صفـات مؤمنـان...
ما را در سایت صفـات مؤمنـان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 1sarcheshmeadaberfanf بازدید : 60 تاريخ : جمعه 6 بهمن 1396 ساعت: 20:24

نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید      ( 1216 )                                                                 آدرس این وبلاگ در تلگرام :   َ         https://telegram.me/adabvaerfan سوره 27 : نمــل ( مکّی ـ 93 آیه دارد ـ جزء  نوزدهم ـ صفحه 377 ) ( قسمت پنجـــم ) «( یـافــتِ او )»  ( جزء نوردهم صفحه 378آیه 15   ) بسم الله الرحمن الرحیم  وَ لَقَدْ آتَیْنَا دَاوُودَ وَ سُلَیْمَانَ عِلْمًا وَ قَالَا الْحَمْدُلِلَّهِ الَّذِی فَضَّلَنَا عَلَى کَثِیرٍ مِنْ عِبَادِهِ الْمُؤْمِنِینَ    ترجمه لفظی آیه شریفه : و به راستى به داوود و سلیمان دانشى عطا کردیم و آن دو گفتند ستایش خدایى را که ما را بر بسیارى از بندگان باایمانش برترى داده است  نگاهی ادبی و عرفانی به آیه شریفه :   درجه ی اول علمِ ؛ علم حقیقت است ؛ و درجه دوم ؛ عیــن حقیقت است ؛ و نهایتـا ؛ حق حقیقت است ! علم حقیقت عبارت از معرفت حــــــق است ؛ و عین حقیقت عبارت از وجــــود است ؛ و حق حقیقت عبارت از فناست ! معرفت ؛ شناخت است ؛ وجود ؛ یافت است ؛ و از شناخت تا یافت ؛ هــــزار وادی در پیش است ! طایفه ای از عارفان که یافت می جویند ؛ به شناخت فرو نمی آیند ! باید به اینهـــــــا گفت : ای بیچـــــاره ؛ تو را یافتِ او چون بوَد ؟ که در شناختِ او عاجـــــزی ؟ از جنیــــد پرسیدند ؛ یافتِ او چون بُوَد ؟ او از جا برخاست و جــــــواب نداد ! صفـات مؤمنـان...
ما را در سایت صفـات مؤمنـان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 1sarcheshmeadaberfanf بازدید : 51 تاريخ : سه شنبه 3 بهمن 1396 ساعت: 16:20

نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید    ( 12154 )                                                                 آدرس این وبلاگ در تلگرام :   َ         https://telegram.me/adabvaerfan سوره 27 : نمــل ( مکّی ـ 93 آیه دارد ـ جزء  نوزدهم ـ صفحه 377 )      ( قسمت چهــارم ) «( اهـل بصیــرت )»  ( جزء نوردهم صفحه 378آیه 15   ) بسم الله الرحمن الرحیم  وَ لَقَدْ آتَیْنَا دَاوُودَ وَ سُلَیْمَانَ عِلْمًا وَ قَالَا الْحَمْدُلِلَّهِ الَّذِی فَضَّلَنَا عَلَى کَثِیرٍ مِنْ عِبَادِهِ الْمُؤْمِنِینَ    ترجمه لفظی آیه شریفه : و به راستى به داوود و سلیمان دانشى عطا کردیم و آن دو گفتند ستایش خدایى را که ما را بر بسیارى از بندگان باایمانش برترى داده است  نگاهی ادبی و عرفانی به آیه شریفه :   خداوند عزّ و جلّ بر داود و سلیمان منّت نهاد و فرمود : ما ایشان را علم دین دادیم ؛ و دین عبارتست از توحید و نبوت و ولایت و عدالت و قیامت ؛ و نیز ادای امانت و ترک معصیت و انجام طاعت و عبادت ! این است دین فزشتگان که خدای را به آن همی پرستند ! و دین پیامبران خدا از آدم تا خاتم ؛ که همگی امّت خود را به این آئین دعوت کردند ؛ و این دین بر اهل سعــــادت ظاهر و مکشوف ؛ و بر اهل شقاوت پوشیده و پنهان است ! که خداوند تبارک و تعالی دیده ی دین شناسی ؛ جز به اهــــــل بصیـــــــرت ندهد ! و بعبارتی جز اهـــــــل بَصَـــــر دین صفـات مؤمنـان...
ما را در سایت صفـات مؤمنـان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 1sarcheshmeadaberfanf بازدید : 41 تاريخ : دوشنبه 2 بهمن 1396 ساعت: 15:57

نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید    ( 1214 )                                                                آدرس این وبلاگ در تلگرام :   َ         https://telegram.me/adabvaerfan سوره 27 : نمــل ( مکّی ـ 93 آیه دارد ـ جزء  نوزدهم ـ صفحه 377 )       ( قسمت سوّم )   «( آتـشِ درون )»    ( جزء نوردهم صفحه 377آیه 7 ) بسم الله الرحمن الرحیم  إِذْ قَالَ مُوسَى لِأَهْلِهِ إِنِّی آنَسْتُ نَارًا سَآتِیکُمْ مِنْهَا بِخَبَرٍ أَوْ آتِیکُمْ بِشِهَابٍ قَبَسٍ لَعَلَّکُمْ تَصْطَلُونَ    ترجمه لفظی آیه شریفه :   [یادکن] هنگامى را که موسى به خانواده خود گفت من آتشى به نظرم رسید به زودى براى شما خبرى از آن خواهم آورد یا شعله آتشى براى شما مى ‏آورم باشد که خود را گرم کنید  نگاهی ادبی و عرفانی به آیه شریفه : ذکـر آتـش در قـرآن :   خداوند در قرآن از شش گونه آتش یاد کرده است : 1 ـ آتش سود و منفعت ؛ اَفَرَاَیتُمُ النّارَ الَّتِی تُورُونَ آیا آتشی دیدید که از سنگ بیرون آوردید ؟ 2 ـ آتش یاری و معونت ؛ اِنفَخُوا حَتّی جَعَلَهُ ناراَ در آن بدمید تا آـش گیرد . 3 ـ آتش خواری و مذلّت ؛ خَلَقتَهُ مِن نارِ وَ خَلَقتَهُ مِن طِینِ ابلیس گفت مرا از آتش آفریدی و آدم را از خاک ! 4 ـ آتش کفر و عقوبت ؛ اَلنّارَالَّذِی وَعَدَهَا اللهُ الَّذِینَکَفَرُوا آـشی که خداوند به کافران وعده داده است . 5 ـ آتش سلامت و کرام صفـات مؤمنـان...
ما را در سایت صفـات مؤمنـان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 1sarcheshmeadaberfanf بازدید : 77 تاريخ : يکشنبه 1 بهمن 1396 ساعت: 7:45

 نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید         ( 1213 )                                                                  آدرس این وبلاگ در تلگرام :   َ         https://telegram.me/adabvaerfan سوره 27 : نمــل ( مکّی ـ 93 آیه دارد ـ جزء  نوزدهم ـ صفحه 377 ) ( قسمت دوّم ) «( آتشِ به فرمان )»   ( جزء نوردهم صفحه 377آیه 7 ) بسم الله الرحمن الرحیم  إِذْ قَالَ مُوسَى لِأَهْلِهِ إِنِّی آنَسْتُ نَارًا سَآتِیکُمْ مِنْهَابِخَبَرٍ أَوْ آتِیکُمْ بِشِهَابٍ قَبَسٍ لَعَلَّکُمْ تَصْطَلُونَ    ترجمه لفظی آیه شریفه : [یادکن] هنگامى را که موسى به خانواده خود گفت من آتشى به نظرم رسید بهزودى براى شما خبرى از آن خواهم آورد یا شعله آتشى براى شما مى ‏آورم باشدکه خود را گرم کنید  نگاهی ادبی و عرفانی به آیه شریفه : آن شب که موسی در بیابان به حیرت افتاد ؛ از مَدیَـــــن برفت و روی به مصــــــر نهاد ؛ تا مـــــــادر و دو خواهــــــر خویش ( همسران قارون و یوشع ) را از آن جا بیاورد ؛ ولی بیــــــــم از فزعون ، پیوسته بر دل او بود ؛ تا همی ناگاه راه را در آن بیابان گم کرد ! و شب بسیــــــــار تاریک می بود ؛ و راهی بسیــــار باریک ، و در آن شب تاریک و دیجور ، موسی بود سخت رنجـــــــــور ! میان باد و باران و سرمــــای ناسور! و برق درخشان و رعـــد غــــرّان ؛ و همسر وی از درد زا نالان ! خواست تا آتشی افروزد ؛ آتش ز صفـات مؤمنـان...
ما را در سایت صفـات مؤمنـان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 1sarcheshmeadaberfanf بازدید : 46 تاريخ : پنجشنبه 28 دی 1396 ساعت: 3:48

نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید    ( 1214 )                                                                آدرس این وبلاگ در تلگرام :   َ         https://telegram.me/adabvaerfan سوره 27 : نمــل ( مکّی ـ 93 آیه دارد ـ جزء  نوزدهم ـ صفحه 377 )       ( قسمت سوّم )   «( انـواع آتـش )»      ( جزء نوردهم صفحه 377آیه 7 ) بسم الله الرحمن الرحیم  إِذْ قَالَ مُوسَى لِأَهْلِهِ إِنِّی آنَسْتُ نَارًا سَآتِیکُمْ مِنْهَا بِخَبَرٍ أَوْ آتِیکُمْ بِشِهَابٍ قَبَسٍ لَعَلَّکُمْ تَصْطَلُونَ    ترجمه لفظی آیه شریفه :   [یادکن] هنگامى را که موسى به خانواده خود گفت من آتشى به نظرم رسید به زودى براى شما خبرى از آن خواهم آورد یا شعله آتشى براى شما مى ‏آورم باشد که خود را گرم کنید  نگاهی ادبی و عرفانی به آیه شریفه : ذکـر آتـش در قـرآن :   خداوند در قرآن از شش گونه آتش یاد کرده است : 1 ـ آتش سود و منفعت ؛ اَفَرَاَیتُمُ النّارَ الَّتِی تُورُونَ آیا آتشی دیدید که از سنگ بیرون آوردید ؟ 2 ـ آتش یاری و معونت ؛ اِنفَخُوا حَتّی جَعَلَهُ ناراَ در آن بدمید تا آـش گیرد . 3 ـ آتش خواری و مذلّت ؛ خَلَقتَهُ مِن نارِ وَ خَلَقتَهُ مِن طِینِ ابلیس گفت مرا از آتش آفریدی و آدم را از خاک ! 4 ـ آتش کفر و عقوبت ؛ اَلنّارَالَّذِی وَعَدَهَا اللهُ الَّذِینَکَفَرُوا آـشی که خداوند به کافران وعده داده است . 5 ـ آتش سلامت و کر صفـات مؤمنـان...
ما را در سایت صفـات مؤمنـان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 1sarcheshmeadaberfanf بازدید : 120 تاريخ : پنجشنبه 28 دی 1396 ساعت: 3:48

نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید                                                                            آدرس این وبلاگ در تلگرام :   َ         https://telegram.me/adabvaerfan سوره 25 : فـرقــان ( مکّی ـ 77 آیه دارد ـ جزء  هیجدهم ـ صفحه 350 ) خصــال ستــوده      ( جزء هیجدهم صفحه 359 آیه 7 )  بسم الله الرحمن الرحیم   وَ قَالُوا مَالِ هَذَا الرَّسُولِ یَأْکُلُ الطَّعَامَ وَ یَمْشِی فِی الْأَسْوَاقِ لَوْلَا أُنْزِلَ إِلَیْهِ مَلَکٌ فَیَکُونَ مَعَهُ نَذِیرًا    ترجمه لفظی آیه شریفه :   و گفتند این چه پیامبرى است که غذا مى ‏خورد و در بازارها راه مى ‏رود ، چرا فرشته‏ اى به سوى او نازل نشده تا همراه وى هشدار دهنده باشد ؟  نگاهی ادبی و عرفانی به آیه شریفه : و از کمال تواضع او بود که مشرکان می گفتند : این چه پیامبری است که طعام می خورد و در بازارها راه می رود ! ؟ و به دست خویش طعـــام به خانه می برد ؟ و با درویشان و گدایــــان می نشیند ؟ مشرکان او را به این اخـلاق پسنـدیـــــده ، و خصــــــال ستـــوده ، عـیـب می گفتنـــــــــد ، و طعـن می زدند ! از آن سبب که دیــده هاشان خیره شده ی انکار بود ، و به بیماری کفـر آلوده ، و هـرگـز توتیــای صدق نیافته ، لاجرم جـمـال نبـــوّت و عــــزّت رسـالـت ؛ از دیده های نامحرم آنان در پرده ی غیرت شد ، تا هــرگــز او را ندیدنـد و چنانکه بود نش صفـات مؤمنـان...
ما را در سایت صفـات مؤمنـان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 1sarcheshmeadaberfanf بازدید : 77 تاريخ : شنبه 23 دی 1396 ساعت: 5:29

نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید        ( 1148 )                                                           آدرس این وبلاگ در تلگرام :   َ         https://telegram.me/adabvaerfan سوره 23 : مؤمنون ( مدنی ـ 78 آیه دارد ـ جزء  هیجدهم ـ صفحه 332 ) ( قسمت دوّم ) میـدان حقیقـت     ( جزء هیجدهم صفحه 342آیات 1 و 2 و 3  ) بسم الله الرحمن الرحیم  قَـــدْ أَفْلَــحَ الْمُؤْمِنُـــــونَ الَّذِینَ هُمْ فِی صَلَاتِهِمْ خَاشِعُونَ وَالَّذِینَ هُـــــــمْ عَنِ اللَّغْـوِ مُعْرِضُــونَ    ترجمه لفظی آیه شریفه : مؤ منان رستگار شدند آنها که در نمازشان خشوع دارند. و آنها که از لغو و بیهودگی روی گردانند  نگاهی ادبی و عرفانی به آیه شریفه :   مؤمن کسی است که همّتی دارد از دنیا بهتر و بالاتر ؛ مـــــــرادی دارد از پیـــــــــر و قطب و عقبی برتر ؛ او فقط اشتیاق به دیدار مولی دارد و نه کمتر ! گهی در بیابانِ نیکوئی هایش سرگشته ، و گهی در دریای بیکران لطفش غوطه ور گشته ! گهی بر وفق شـــــرع در حضرت نمـــــاز ؛ مقــــــاوم ایستاده بر مقــــــــام راز ، به سوی معشوق می کند پرواز ! و گاهی در میدان حقیقت ؛ به صفت خشوعتن در داده ، دل برده و جان بسته ، که فرمود : الَّذِینَ هُمْ فِی صَلَاتِهِمْ خَاشِعُونَ خشوع در نماز گوهری است نفیس ، و کیمیائی است که هرچه فساد بود به صلاح آرد ، و تفرقه را به جمع بَدَل صفـات مؤمنـان...
ما را در سایت صفـات مؤمنـان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 1sarcheshmeadaberfanf بازدید : 71 تاريخ : پنجشنبه 21 دی 1396 ساعت: 20:06

نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید                                                                            آدرس این وبلاگ در تلگرام :   َ         https://telegram.me/adabvaerfan سوره 25 : فـرقــان ( مکّی ـ 77 آیه دارد ـ جزء  هیجدهم ـ صفحه 350 ) جمــال نبــوّت      ( جزء هیجدهم صفحه 359 آیه 7 )  بسم الله الرحمن الرحیم   وَ قَالُوا مَالِ هَذَا الرَّسُولِ یَأْکُلُ الطَّعَامَ وَ یَمْشِی فِی الْأَسْوَاقِ لَوْلَا أُنْزِلَ إِلَیْهِ مَلَکٌ فَیَکُونَ مَعَهُ نَذِیرًا    ترجمه لفظی آیه شریفه :   و گفتند این چه پیامبرى است که غذا مى ‏خورد و در بازارها راه مى ‏رود ، چرا فرشته‏ اى به سوى او نازل نشده تا همراه وى هشدار دهنده باشد ؟  نگاهی ادبی و عرفانی به آیه شریفه : و از کمال تواضع او بود که مشرکان می گفتند : این چه پیامبری است که طعام می خورد و در بازارها راه می رود ! ؟ و به دست خویش طعـــام به خانه می برد ؟ و با درویشان و گدایــــان می نشیند ؟ مشرکان او را به این اخلاق پسندیده ، و خصال ستوده ، عـیـب می گفتنـد ، و طعـن می زدند ! از آن سبب که دیــده هاشان خیره شده ی انکار بود ، و به بیماری کفـر آلوده ، و هـرگـز توتیــای صدق نیافته ، لاجرم جـمـال نبـــوّت و عــــزّت رسـالـت ؛ از دیده های نامحرم آنان در پرده ی غیرت شد ، تا هــرگــز او را ندیدنـد و چنانکه بود نشنـــاختنـــــد ! [ و آ صفـات مؤمنـان...
ما را در سایت صفـات مؤمنـان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 1sarcheshmeadaberfanf بازدید : 66 تاريخ : چهارشنبه 20 دی 1396 ساعت: 16:57

نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید    (1211)                                           آدرس این وبلاگ در تلگرام :   َ         https://telegram.me/adabvaerfan سوره 26 : شعراء ( مدنی ـ 227 آیه دارد ـ جزء  نوزدهم ـ صفحه 367 )  ( قسمت نوزدهـــم ) «( شعـاع شمـع  )»     ( جزء نوردهم صفحه 376 آیه 214 ) بسم الله الرحمن الرحیم  فَإِنْ عَصَوْکَ فَقُلْ إِنِّی بَرِیءٌ مِمَّا تَعْمَلُونَ    ترجمه لفظی آیه شریفه : و اگر تو را نافرمانى کردند بگو من از آنچه مى ‏کنید بیزارم  نگاهی ادبی و عرفانی به آیه شریفه : ای محمّــــد ؛ اگر آنها بر تــــو عصیــــان آرند ، و از پذیرفتنحق سرکشی کنند ، تو نیز دل در ایشان مبند ، و بگـو از گفتار و کــردار شما بیـــزارم . نهاد آنان نه از آن طینت است که نقش نگین تو پذیرد ، آنها به پروانه ی کوتاه نظری مانند ، که گِرد شمعِ شب افروزِخویشتن سوز می گردد ، و از وصـــالِ نـــــورِ اوغرورِ سرور در سر کرده ، می پندارد که در کار نیک فرجام است ! ولی آنگاه از خطـــــــر آگاه شود ، که ذرّه ای از شرارِ شعاعِ شمــــع ، به نهــــــاد او راه یابد ؛ و یک سر تباه و نابـــــــود گشته ، و فدای هوس باطل گردد !   این بیگانگان و از حق ماندگان ، آنگاه عاقـبـت کار خویش بینند و فـرجام کار بر آنها روشـــن شـــود که : فَیَاتِیَهُم بَغـتَـةً وَ هُم لایَشعُــرُونَ پس ناگاه به ایشان آن عذاب آمد د صفـات مؤمنـان...
ما را در سایت صفـات مؤمنـان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 1sarcheshmeadaberfanf بازدید : 66 تاريخ : چهارشنبه 20 دی 1396 ساعت: 16:57

نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید       (1197 )                                                                   آدرس این وبلاگ در تلگرام :   َ         https://telegram.me/adabvaerfan سوره 26 : شعراء ( مدنی ـ 227 آیه دارد ـ جزء  نوزدهم ـ صفحه 367 ) ( قسمت پنجـــم ) شعـــاعِ فضــل    ( جزء نوردهم صفحه 368 آیه 22 ) بسم الله الرحمن الرحیم  وَ تِلْکَ نِعْمَةٌ تَمُنُّهَا عَلَیَّ أَنْ عَبَّدْتَ بَنِی إِسْرَائِیلَ    ترجمه لفظی آیه شریفه :   و [آیا] اینکه فرزندان اسرائیل را بنده [خود] ساخته‏ اى ،  نعمتى است که منتش را بر من مى ‏نهى؟   نگاهی ادبی و عرفانی به آیه شریفه :   موسی چون به فرعون رسید ، و او را به توحید دعوت کرد ؛ و لختی آیات و معجزات ظاهر ساخت ؛ فرغون سر وا زد ، و بر موسی منت نهاد ؛ که تو را نه من پروردم ؟ و از کودکی به بزرگی رسانیدم ؟ موسی از روی انکار پاسخ داد : که بر من سپاس چه نهی ؟ با اینکه بنی اسرائیل را به بردگی گرفتی ؛ خود که را رسد که بنده گیرد ؟ و خداوندی کند ؟ مگر خدای همه ی جهانیان و پروردگار عالمیان ! فرعون پرسید : پروردگار عالمیان کیست و چیست ؟ فرعون این پرسش را بی ادب وار کرد ! موسی در تعظیم شد و گفت : خدای آسمانها و زمین ؛ و آنچه میان آنهاست ؛ و اگر تو نمی دانی و به توحید راه نمی بری ؛ همه ی آسمانها و زمین و آنچه در میان آنهاست ؛ همه نشان و گواه بر خداو صفـات مؤمنـان...
ما را در سایت صفـات مؤمنـان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 1sarcheshmeadaberfanf بازدید : 67 تاريخ : دوشنبه 18 دی 1396 ساعت: 3:21

نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید    (1195 )                                                                      آدرس این وبلاگ در تلگرام :   َ         https://telegram.me/adabvaerfan سوره 26 : شعراء ( مدنی ـ 227 آیه دارد ـ جزء  نوزدهم ـ صفحه 367 )    ( قسمت سوم ) آیـات قــدرت  ( جزء نوردهم صفحه 367 آیه 5 ) بسم الله الرحمن الرحیم  وَ مَا یَأْتِیهِمْ مِنْ ذِکْرٍ مِنَ الرَّحْمَنِ مُحْدَثٍ إِلَّا کَانُوا عَنْهُ مُعْرِضِینَ    ترجمه لفظی آیه شریفه :   و هیچ تذکر جدیدى از سوى [خداى] رحمان برایشان نیامد جز اینکه همواره از آن روى بر مى‏ تافتند  نگاهی ادبی و عرفانی به آیه شریفه : اگر کافران ، در این آیات و در آیات قدرت ، و دلایل نبوّت ، و لطایف حکمت ، که در آسمان و زمین آشکار است ، نظر کردندی ؛ صدق گفتار پیمبران بر آنها ظاهر گشتی ؛ و از راه خلاف و شک و گمان برخاستندی ؛ لاکن چه سود که حکم ازلی و نبایست الهی راه نظر بر ایشان فرو بست ، تا به یک بارگی اِعراض کردند ، و پیغام رسان را دروغ زن خواندند ! از آن رو که سزاوار درگاه نبودند ، و شایستگی وصال نداشتند ! چــــــرا که گفتـــــه اند : در روی زمین نبایسته تر از او نیست ، که پندارد که بایسته است ؛ و ناپاک تر از او نیست که پندارد پاکیزه است ؛ این چنین کسی دو چیز می دریابد : نیازی از تو و یاری ئی از او ؛ نیازمند را ردّ نیست ، و از پسِ د صفـات مؤمنـان...
ما را در سایت صفـات مؤمنـان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 1sarcheshmeadaberfanf بازدید : 70 تاريخ : شنبه 16 دی 1396 ساعت: 17:35

نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید  ( 1193 )                                                                       آدرس این وبلاگ در تلگرام :   َ         https://telegram.me/adabvaerfan سوره 26 : شعراء ( مدنی ـ 227 آیه دارد ـ جزء  نوزدهم ـ صفحه 367 ) ( قسمت اول ) کـرامـات خداونــدی   ( جزء نوردهم صفحه 367 آیه 1  ) بسم الله الرحمن الرحیم  طــســــم ، تـلـک آیـات الـکـتـــــاب الـمـبیـــــن      ترجمه لفظی آیه شریفه : این است آیت ها و سخنان روشن و پیدا  نگاهی ادبی و عرفانی به آیه شریفه : بسـم الله الرحمـن الرحیـم   بنـام خدائی که نه بذات در دل بُوَد ، بلکه در دل یـــاد  او  بوَد ، و در سَــــر مهــــر او ، و در جـــان نظــاره او ، اول مشاهـده ، دیــدار دل است ، پس از آن نــزدیکی دل ، پس از آن وجـــــــــود دل ، پس از آن معـــاینـــــــه دل ، پس از آن استیلاء قــرب بر دل ، پس از آن استهــــلاک دل در عیـان ، که در وراء آن عبارتی نتـــوان ! عارفی را پرسیدند: دل کی خـوش بُــوَد؟ گفت: آن وقت که او در دل بُـــوَد دیگری را پرسیدند : از کـرامات خـداونـد با بنـده کـدام بهتـر است؟ گفت : آن که بنــده دل را از غیرخـدا تهـی دارد. تو لاله ســرخ و لـؤلـؤ مکـنـونی                       مجنون منـم  و تـو لیـلیِ  مجنونی تـــو مشتـریان  با بضاعـت داری                        با مشتـریــان بی صفـات مؤمنـان...
ما را در سایت صفـات مؤمنـان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 1sarcheshmeadaberfanf بازدید : 56 تاريخ : پنجشنبه 14 دی 1396 ساعت: 5:12

نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید    (1210 )                                                                 آدرس این وبلاگ در تلگرام :   َ         https://telegram.me/adabvaerfan سوره 26 : شعراء ( مدنی ـ 227 آیه دارد ـ جزء  نوزدهم ـ صفحه 367 )   ( قسمت هیجــدهـــم ) «( جـــام فضـــل )»  ( جزء نوردهم صفحه 376 آیه 214 ) بسم الله الرحمن الرحیم   وَ اَنــذِر عَـشِـیــرَتَکَ الاَقــــــرَبِیـنَ    ترجمه لفظی آیه شریفه :   نخست خویشان و نزدیکان خود را بیــم ده    نگاهی ادبی و عرفانی به آیه شریفه : ای محمّــد ؛ چون بر سرکـوی وعـیـد و تهدید باشی و خلق را انــــــذار کنی ، نخست خویشان و نزدیکان خود را بیــم ده و ایشان را گوی که اگر در دین با ما موافق نباشید قـرابــت و نسبت من شما را سودی ندهد. کار ؛ ایمان و معـرفـت دارد نه خویشــــــاوندی و قـرابت ! چنانکه پسر نــوح که با بدان بنشست خاندان نبوّت را گـــــــــم کرد ! و پـدر ابـراهـیـــم چون در دین با او مـوافـق نبود ، نبوت وی به کار او نیاید ، چنانکه خویشان رســول خـــدا(ص) ( حتی عمویش ابولهب) چون به دشمنی او میان بستند و زبان به طعـن او گشودند این آیه آمد : فَاِن عَصَـوکَ فَـقُــل اِنِّی بَرِیءٌ مِمّا تَعـمَـلُـــونَ ای محمّــد ؛ اگر آنها بر تــــو عصیــــان آرند ، و از پذیرفتنحق سرکشی کنند ، تو نیز دل در ایشان مبند ، و بگـو از گف صفـات مؤمنـان...
ما را در سایت صفـات مؤمنـان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 1sarcheshmeadaberfanf بازدید : 75 تاريخ : سه شنبه 12 دی 1396 ساعت: 10:47

نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید    (1211)                                                                 آدرس این وبلاگ در تلگرام :   َ         https://telegram.me/adabvaerfan سوره 26 : شعراء ( مدنی ـ 227 آیه دارد ـ جزء  نوزدهم ـ صفحه 367 )   ( قسمت نوزدهـــم )   «( وصـــالِ نُـــورِ )» ( جزء نوردهم صفحه 376 آیه 214 )    بسم الله الرحمن الرحیم    فَإِنْ عَصَوْکَ فَقُلْ إِنِّی بَرِیءٌ مِمَّا تَعْمَلُونَ    ترجمه لفظی آیه شریفه :   و اگر تو را نافرمانى کردند بگو من از آنچه مى ‏کنید بیزارم  نگاهی ادبی و عرفانی به آیه شریفه : ای محمّــــد ؛ اگر آنها بر تــــو عصیــــان آرند ، و از پذیرفتن حق سرکشی کنند ، تو نیز دل در ایشان مبند ، و بگـو از گفتار و کــردار شما بیـــزارم . نهاد آنان نه از آن طینت است که نقش نگین تو پذیرد ، آنها به پروانه ی کوتاه نظری مانند ، که گِرد شمعِ شب افروزِ خویشتن سوز می گردد ، و از وصـــالِ نـــــورِ او غرورِ سرور در سر کرده ، می پندارد که در کار نیک فرجام است ! ولی آنگاه از خطـــــــر آگاه شود ، که ذرّه ای از شرارِ شعاعِ شمــــع ، به نهــــــاد او راه یابد ؛ و یک سر تباه و نابـــــــود گشته ، و فدای هوس باطل گردد !   این بیگانگان و از حق ماندگان ، آنگاه عاقـبـت کار خویش بینند و فـرجام کار بر آنها روشـــن شـــود که : فَیَاتِیَهُم بَغـتَـةً وَ هُم لایَ صفـات مؤمنـان...
ما را در سایت صفـات مؤمنـان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 1sarcheshmeadaberfanf بازدید : 60 تاريخ : سه شنبه 12 دی 1396 ساعت: 10:47